NORIS pre potravinárov a agrosektor
POĽNONÁKUPY
Overené riešenie optimalizované pre Poľnonákupy presne vyhovuje praktickým požiadavkám podnikov tohto odvetvia, pokryje a zabezpečí ich funkčné procesy, lebo vychádza z podrobnej znalosti know-how tohto odvetvia.
POĽNOHOSPODÁRSTVO
IS NORIS.AGRO pre oblasť poľnohospodárskej a potravinárskej výroby je technologicky vyspelý a spoľahlivý informačný systém za prijateľnú cenu s možnosťou ďalšieho rozširovania podľa rozvoja firmy.
POTRAVINÁRSTVO
Súbor špecializovaných modulov nad jadrom NORIS.NEXT, ktoré zabezpečujú činnosti potravinárskeho a chemického podniku od tvorby receptúr výrobkov, kalkulácie a cenotvorby, objednávkového systému, bilancovanie materiálu, nákupu surovín, riadenia výroby, expedície a rozvozov až po finálnu fakturáciu a predaj výrobkov.
Informačný systém NORIS.AGRO
je určený pre zákazníkov z oblasti poľnohospodárskej a potravinárskej výroby, ktorí potrebujú v krátkej dobe zaviesť do prevádzky technologicky vyspelý a spoľahlivý informačný systém a chcú získať za prijateľnú cenu špičkové riešenie s možnosťou ďalšieho rozširovania podľa rozvoja firmy. Je vytvorený na báze moderného podnikového informačného systému NORIS/ NORIS.NEXT a na základe dvadsaťpäťročných skúseností s tvorením, implementáciou a používaním informačných systémov a znalostí firemných procesov v oblasti agrosektoru a spolupráce s poľnohospodárskymi subjektami.
Za obdobie minulých 25 rokov prešli informačné technológie prudkým vývojom, pričom produkty budované v prostredí deväťdesiatych rokov minulého storočia dnes už nespĺňajú požiadavky na moderný a vysoko sofistikovaný informačný systém, NORIS.AGRO spĺňa tieto požiadavky.
AGRO je prepojený na agrárny informačný systém AgroCont© od spoločnosti ISAT, s.r.o., ktorý bol vyvinutý priamo v podmienkach poľnohospodárskej prvovýroby pre potreby poľnohospodárskej, ovocinárskej a zeleninárskej prvovýroby, spĺňajúci stanovené kontrolné požiadavky ÚKSÚP a EÚ. Slúži na vedenie evidencie spotreby hnojív, osív, chemických prípravkov a iných povinností uvedených v správnej farmárskej praxi a je založený na používaní tradičných dokladov upravených pre použitie v elektronickej forme pre kontrolné orgány. NORIS.AGRO a AgroCont© sú automatizovane prepojené v ekonomických, skladových a mzdových agendách. Toto prepojenie je overené a používané u zákazníkov.
Základné moduly
ÚČTOVNÍCTVO
Modul Účtovníctvo je určený pre vedenie účtovnej agendy organizácie. Pomocou analytického členenia účtovnej osnovy, zaradenia účtovných dokladov podľa útvarov, okruhov činností, strojov, zákaziek, nákladových okruhov a ostatných účtovných dimenzií, je možné získať podrobný prehľad o finančnej situácii organizácie. Umožňuje zobrazenie výsledkov v podobe základných zostáv, ako sú hlavná kniha, súvaha, výkaz ziskov a strát, rozbor nákladov a výnosov podľa rôznych dimenzií, výpočet daňovej povinnosti organizácie, obrat a konečné zostatky na účtoch, sledovanie stavu pohľadávok a záväzkov a ďalšie.
Modul obsahuje tieto základné časti, funkcionality:
- účtovný rozvrh a obmedzenie účtovania,
- účtovné dimenzie, voľne nastaviteľné,
(útvar, okruh činnosti, nákladový okruh, zákazka, aktivita, konsolidačný vzťah), - organizácie a kreditný systém,
- účtovné doklady – denník,
- prvotné doklady modulu:
– účtovné interné doklady
– vzájomné zápočty
– časové rozlíšenie - saldokonto, retrospektívne saldo,
- základné účtovné vyhodnocovacie nástroje,
- účtovná uzávierka,
- daňová uzávierka – DPH, KV DPH, Súhrnný výkaz, Intrastat,
- predbežná ročná uzávierka (opakovateľne spustiteľná),
- ročná účtovná závierka.
Účtovný rozvrh a obmedzenie účtovania
Do účtového rozvrhu je možné zadávať účty s variabilnou dĺžkou čísla účtu. Ku každému účtu sa zadávajú základné vlastnosti účtu:
- definícia saldokontného účtu,
- dimenzie účtu.
Saldokonto, retrospektívne saldo účtu
Modul umožňuje vytvárať saldokonto na všetkých typoch účtov (tzn. aj podsúvahových). Saldokonto je možné sledovať v jeho aktuálnej podobe, aj v stavoch k určenému obdobiu (mesiac, rok) tzv. retrospektívne saldo. Ako saldokontné sa obvykle v systéme zadávajú účty obstarania investícií a zásob, všetky účty záloh, pohľadávok a záväzkov.
Dimenzie účtu
Pre každý účet je možné zadať povinné údaje. Účtovná veta má nasledovné dimenzie:
- Základné dimenzie účtu: Útvar, Zákazka, Aktivita, Nákladový okruh, Okruh činnosti, Zmluvy, Organizácie, Konsolidačný vzťah, Dlhodobý majetok, Zdroj.
- Voľne dimenzie: Používateľsky definované (napr. vzťah na Zamestnanca, ….).
Ak sa kontroly pred zaúčtovaním neviažu len na konkrétny účet, je možné využiť mechanizmus Integritných obmedzení. To umožňuje zadať i zložitejšie podmienky.
Útvar
- Číselník pre sledovanie aktivít vo vnútri organizácie.
Zákazka, Aktivita
- Evidencia zákaziek a jej aktivít, je možné ju však využiť i na evidenciu rôznych ďalších činností organizácie (napr. rôzne interné činnosti, marketingové akcie atď.).
- U zákaziek je možné evidovať vybraté podstatné údaje.
- Do číselníka je možné tiež zadať základné cenové odhady zákazky, nákladovosti, či kapacít.
Nákladový okruh, Okruh činnosti
- Pomocné číselníky, ktoré je možné využiť podľa potreby.
Konsolidačný vzťah
- Konsolidačný vzťah sa viaže bezprostredne na organizáciu. Je prenášaný na prvotné doklady a z nich na konečné účtovné doklady.
- Pomocou Konsolidačného vzťahu je možné vyhodnocovať účtovníctvo pre účely Účtovnej konsolidácie, napr. vybrať (resp. vylúčiť) len tie účtovné doklady, ktoré sa viažu k materským, dcérskym a inak prepojeným organizáciám. Číselník je možné použiť i na doklady, ktoré sa priamo k organizácii neviažu.
Zmluvy
- Všetky zmluvy organizácie je možné evidovať pomocou Evidenčných listov zmluvy, s údajmi o zmluve (zmluvní partneri, dátové určenie) a o finančnom plnení.
Dlhodobý majetok
- Karty dlhodobého majetku a zaraďovacie protokoly. Číselník umožňuje sledovanie nákladov a výnosov na úroveň dlhodobého majetku.
Organizácie a Kreditný systém
- Číselník Organizácií cudzích je základným číselníkom modulu a aj systému NORIS.NEXT. Okrem základných informácií (adresa, bankové spojenie, IČO,DIČ, IČ DPH) je možné sledovať aj ďalšie údaje pre sledovanie pohľadávok a záväzkov.
- Kreditný systém umožňuje na základe výšky pohľadávok, výšky vzájomného salda blokovať niektoré činnosti, ktoré sa k organizácii viažu. Je to predovšetkým obmedzenie činnosti platenia tejto organizácii a obmedzenie predaja tejto organizácii (viď. Modul Sklad). Kreditný systém sa vždy viaže ku konkrétnej organizácii alebo ku konkrétnemu IČO (podľa rozhodnutia používateľa).
Účtovné doklady – Denník
V účtovnom denníku sú obsiahnuté všetky účtovné doklady organizácie. Okrem vzťahu na prvotný doklad a saldo sú evidenčne podchytené:
- čiastky v tuzemskej a cudzej mene,
- informácie o uplatnení položky v zostavách DPH,
- hodnoty v merných jednotkách.
Zápisy na účtovnom doklade môžu byť buď obojstranné (MD/D), alebo jednostranné (napr. -MD,+MD), čo umožňuje taký spôsob účtovania, pri ktorom zostáva úplne zachovaná informácia o obratoch účtov. Aj pri zachovaní možnosti jednostranných zápisov zostáva však používateľovi možnosť vyhodnocovania účtovníctva na základe súvzťažných zápisov.
Zmeny na účtovných dokladoch
Pre zmeny na účtovných dokladoch platí zásada úplnej zdokumentovateľnosti týchto zmien. Účtovný doklad je teda možné zmeniť, systém však zapísanú zmenu spracuje tak, že vygeneruje nový účtovný doklad, na ktorom je zmena zachytená.
Prvotné doklady modulu Účtovníctvo
Účtovné interné doklady
Modul umožňuje účtovanie pomocou účtovných interných dokladov, čo sú všeobecné doklady, ktoré umožňujú zadať akýkoľvek druh účtovnej operácie, a to na všetky dimenzie účtovnej vety.
Trieda umožňuje tvorbu vzorov interných dokladov – tzn. záznamov, ktoré vyjadrujú pravidelne sa opakujúce účtovné operácie. Zo vzorov je potom možné vytvárať bežné účtovné interné doklady a účtovať o nich. Zároveň je umožnená tvorba kópií už zaúčtovaných dokladov.
Vzájomné zápočty
Pomocou mechanizmu vzájomných zápočtov je možné vykonávať ako zápočty klasické, tak zápočty konsolidované, v tuzemskej i cudzej mene. Trieda umožňuje vytvorenie návrhu vzájomného zápočtu s kontrolou nezaplatenia čiastok, ktoré sú zaradené do návrhu.
Časové rozlíšenie
V module je možné evidovať všetky druhy časového rozlíšenia, ktoré organizácia vykonáva. Umožňuje vytvoriť návrh časového rozlíšenia, a to na neobmedzenú dobu.
Základné účtovné vyhodnocovacie nástroje
Modul umožňuje vytvorenie všetkých základných účtovných zostáv – hlavnej knihy, výsledovky, súvahy, bilancie atď., a to ako za celú organizáciu, tak za jednotlivé okruhy činnosti, zákazky a popr. ďalšie dimenzie (okruh činnosti, nákladový okruh, atď.).
Modul umožňuje vytvorenie výstupov z denníka, a to podľa rôznych hľadísk a s rôznou úrovňou súčtovania. V module existuje nástroj, pomocou ktorého je možné jednoduchým spôsobom zistiť obraty a rozpady obratov ako za účty, tak za iné hľadiská (napr. organizácia, zákazka atď.).
Modul a aj celý systém NORIS.NEXT umožňuje tvorbu vlastných výstupov pomocou tzv. Generátora zostáv, ktorý umožňuje uloženie definície zostavy a jej opätovné vyvolanie.
Výstupy v module účtovníctvo sú doplnené výstupmi z modulu Manažérske výstupy – vyhodnocovanie.
Účtovná uzávierka
Účtovná uzávierka prebieha na princípe uzavretie denníka k určitému dátumu. Po uzávierke nie je možné do denníka zaúčtovať s dátumom nižším než je dátum uzávierky. Denník je možné opakovane otvoriť a uzavrieť. Funkciu Účtovná uzávierka je možné ako všetky funkcie systému ošetriť právami. Zároveň je možné sledovať históriu uzávierok denníka.
Daňová uzávierka – DPH
Modul umožňuje spracovanie DPH, KV DPH, Súhrnného výkazu v plnej šírke. Umožňuje výstupy ako po jednotlivých dokladoch, tak súhrnné zostavy vrátane tlače Priznania k DPH vo formáte stanovenom zákonom (PDF, XML formát), ako aj prehľadu o neuplatnenej dani na vstupe.
Modul samostatne spracováva riadne i dodatočné daňové priznanie. Umožňuje uplatnenie DPH na vstupe v neskoršom období. V plnej miere sa podporuje evidencia zdaniteľných plnení, výpočet koeficientu daného mesiaca a ročné vysporiadanie. Daňová uzávierka je plne funkčná bez ohľadu na vykonanú účtovnú uzávierku. Je vratná.
Predbežná ročná uzávierka
Predbežná ročná uzávierka umožňuje opakovateľne v neobmedzenej časovej postupnosti generovať pre nové účtovné obdobie počiatočné stavy. Proces sa využíva pri paralelnom účtovaní ešte v neuzatvorenom období a už v otvorenom novom účtovnom období až do definitívnej závierky účtovníctva.
Ročná účtovná závierka
Ročná závierka prebieha v dvoch fázach. Prvá fáza spočíva v otvorení nového obdobia tak, aby bolo možné pracovať zároveň v starom i novom účtovnom období. Už v tejto fáze majú však používatelia k dispozícii počiatočné zostatky účtov, ktoré sa priebežne aktualizujú. V druhej fáze Ročnej závierky dochádza ku skutočnému uzavretiu starého obdobia a naplneniu nového obdobia skutočnými počiatočnými stavmi.
FAKTURÁCIA VYDANÁ
Modul Fakturácia vydaná slúži na evidenciu nasledovných druhov vydaných dokladov:
- faktúry vydané tuzemské a zahraničné,
- faktúry vydané zálohové,
- dobropisy vydané,
- vnútropodnikové faktúry,
- vydané sankčné faktúry,
- upomienky.
Popis základných častí, funkcionalít modulu
Vystavovanie Faktúr vydaných
Faktúry vydané môžu vzniknúť týmito spôsobmi:
- na základe Výdajok a Objednávok vystavených v module Sklad,
- na základe Platobného (splátkového) kalendára vystaveného v module Zmluvy,
- na základe zadaných výkonov v module Zákazky,
- ručným zadaním,
- iným spôsobom (vznik v externých aplikáciách).
Faktúry vydané je možné vystavovať na organizáciu cudziu a jej expozitúry (pobočky). Na položkách faktúry vydanej je možné uvádzať skladové karty (tovar) a údaje z ďalších číselníkov, ktoré reprezentujú druh fakturovaného tovaru či služby. Faktúry vydané umožňujú okrem vyčíslenia DPH tiež vyčíslenie spotrebnej dane. Zároveň umožňujú vyčíslenie zliav.
Splátky faktúr – zádržné
Ak je splatnosť faktúry rozdelená do niekoľkých časových intervalov, je možné evidovať splátky faktúry. Tento mechanizmus zároveň umožňuje preúčtovanie časti pohľadávky na iný pohľadávkový účet (využíva sa napr. pri existencii zádržného).
Úhrady
Modul umožňuje sledovanie salda prvotných dokladov, tzn. umožňuje sledovanie jednotlivých druhov úhrad dokladov. Samostatne sa sledujú úhrady bankovým výpisom, úhrady pokladňou, zálohou, dobropisom, kompenzáciou, zmenkou a ručným dorovnaním.
Na základe mechanizmu úhrad je možné v akomkoľvek okamihu zistiť stav záväzkov z fakturácie vydanej, vrátane neúčtovných dokladov (zálohové faktúry, sankčné faktúry).
Účtovanie faktúry vydanej
Pre účtovanie faktúry vydanej je možné využiť preddefinované kontácie. K rozpísaniu základov dochádza automaticky alebo ručne, a to nielen po stránke obsahovej a cenovej, ale i po stránke účtovnej. Obsahom účtovania je tiež rozpis jednotlivých položiek z hľadiska vzťahov do číselníkov (útvar, zákazky, nákladové okruhy, DM atd.). Systém vykoná pri účtovaní automaticky aj preúčtovanie DPH, naviazaných záloh, centového vyrovnania a preúčtovanie prípadných kurzových rozdielov.
Naväzovanie záloh, naväzovanie dobropisov
Pre znížení faktúry o zálohovú faktúru sa využíva Párovanie záloh. Systém pri párovaní záloh kontroluje, aby bola napárovaná iba tá čiastka zálohovej faktúry, ktorá je uhradená. Mechanizmus zároveň umožňuje naviazanie zaplatenej zálohy, ku ktorej neexistuje zálohová faktúra.
Pre zníženie faktúry o vydaný dobropis slúži funkcia Párovanie dobropisov. Pri vyhodnocovaní úhrad je teda zohľadnená čiastka napárovaného dobropisu.
Vystavenie opravného daňového dokladu (dobropis, ťarchopis)
Vystavenie (zadanie) opravných daňových dokladov sa uskutočňuje cez samostatné funkcie s tým, že opravné doklady (resp. ich hlavičky) vznikajú automaticky. Týmto mechanizmom je zaistený ich nápočet do Dodatočného daňového priznania a Kontrolného výkazu DPH. Opravné doklady je možné zadávať i priamym zápisom.
Uplatnenie zahraničných faktúr v priznaní k DPH
V systéme je umožnená evidencia vývozných JCD. Po priradení vývozného JCD (došlo k precleniu) k faktúre vydanej zahraničnej dochádza k jej zohľadneniu v priznaní k DPH.
Vystavenie príjmového pokladničného dokladu
Systém umožňuje vystavenie príjmových pokladničných dokladov, a to ako jednotlivo tak hromadne (jeden pokladničný doklad k niekoľkým faktúram vydaným).
Vnútropodnikové faktúry
Vnútropodnikové faktúry slúžia k preúčtovaniu nákladov medzi jednotlivými organizačnými zložkami, tzn. útvarmi. Útvary majú priamy vzťah na pobočku (expozitúru) vlastnú, čo umožňuje tlač vnútropodnikových faktúr vrátane úplných adries útvarov.
Sankčné faktúry, Upomienky
Systém umožňuje vystavovanie sankčných faktúr, a to vrátane výpočtu úrokov z omeškania. Na sankčnej faktúre sú uvedené všetky podkladové faktúry pre výpočet úrokov z omeškania. Okrem úrokov z omeškania môže faktúra obsahovať tiež sankčné poplatky za neplnenie zmluvných záväzkov. Systém umožňuje pravidelnú tvorbu upomienok vrátane konkrétneho rozpisu dlžných čiastok.
FAKTURÁCIA PRIJATÁ
Modul Fakturácia prijatá slúži na evidenciu nasledovných druhov prijatých dokladov:
- faktúry prijaté tuzemské a zahraničné,
- faktúry prijaté zálohové,
- dobropisy prijaté,
- prijaté sankčné faktúry,
- JCD.
Popis základných častí, funkcionalít modulu:
Úhrady
Modul umožňuje sledovanie salda prvotných dokladov, tzn. jednotlivých druhov úhrad dokladov. Samostatne sa sledujú úhrady bankovým výpisom, úhrady pokladňou, zálohou, dobropisom, kompenzáciou, zmenkou, ručným dorovnaním.
Na základe mechanizmu úhrad je možné v akomkoľvek okamihu zistiť stav záväzkov z Fakturácie prijatej a to vrátane tých druhov dokladov, o ktorých sa štandardne neúčtuje (zálohové faktúry, sankčné faktúry).
Vystavovanie platobných príkazov
Priamo súvisí s mechanizmom kreditného systému. Systém umožňuje vytvorenie platobných príkazov na neuhradenú čiastku faktúry. Je možné vystavovanie platobných príkazov tuzemských aj zahraničných.
Čiastočné platby – zádržné, zrážková daň
Systém umožňuje na základe mechanizmu Splátok faktúr vykonávať čiastočné platby, tzn. platby v neúplnej výške čiastky na úhradu.
Platobné príkazy a Kreditný systém
Funkčnosť vystavovania platobných príkazov je tesne zviazaná s funkčnosťou Kreditného systému. Kreditný systém je nástrojom, ktorý umožňuje zablokovať tvorbu platobných príkazov, napr. na základe prekročenia určitej výšky pohľadávok voči partnerovi.
Systém podporuje tieto spôsoby obmedzenia platenia:
- upozornenie,
- blokácia prvotných dokladov,
- tvrdé zamknutie.
Obmedzenie platenia je možné vykonať i na úrovni konkrétnej faktúry alebo jej splátky.
Likvidácia faktúry prijatej
Systém umožňuje ovplyvniť zadanie faktúry prijatej tak, aby zodpovedalo spôsobu likvidácie faktúr podľa zvyklostí v organizácii. Spôsob likvidácie môže ovplyvniť spôsob a okamih vystavovania platobných príkazov, rozpis základov faktúry do nákladov a ďalšie činnosti, ktoré s likvidáciou faktúr súvisia.
Na faktúre je možné evidovať okrem údajov hodnotových a tých, ktoré sa týkajú vystavovania platobných príkazov, aj údaje zodpovedajúce vzťahom do číselníkov Útvar, Zákazky a ďalších.
Účtovanie faktúry prijatej
Pre účtovanie faktúry prijatej je možné využiť niekoľko mechanizmov, najčastejšie sa používa Likvidačný lístok alebo preddefinované kontácie, účtovanie s tzv. predzaúčtovaním základu a DPH s následnou likvidáciou základu na parciálne čiastky na úrovni definovaných dimenzií (vnútropodnikového členenia).
Likvidačný lístok
Pomocou tohoto mechanizmu je možné komfortným spôsobom spracovať rozúčtovanie faktúry. Používateľ je vyzvaný na rozpis čiastok základov a zadanie vzťahov na jednotlivé číselníky. Ostatné údaje: DPH, Cenu celkom, Preúčtovanie zálohy, Preúčtovanie centového vyrovnania a prípadných kurzových rozdielov systém už zaúčtuje sám.
Preddefinované kontácie
Pri tomto mechanizme sa využívajú dve možnosti:
- Účtuje sa plne podľa pripravenej kontácie.
- Účtuje sa čiastočne podľa pripravenej kontácie (tzn. táto nie je úplná) – používateľ zadá čiastky, účty základov a vzťahy.
Opravy účtovania
V období, v ktorom doteraz nebola vykonaná účtovná ani daňová uzávierka, je možné vykonávať opravy. Po vykonaní uzávierok je opravu umožnené vykonať pomocou mechanizmu storna účtovného dokladu.
Naväzovanie záloh, naväzovanie dobropisov
Pre zníženie sumy faktúry o zálohovú faktúru sa využíva mechanizmus Párovanie záloh. Pri tomto mechanizme sa kontroluje, či je o zálohových faktúrach účtované či nie. Mechanizmus zároveň umožňuje naviazanie zaplatenej zálohy, ku ktorej neexistuje zálohová faktúra. Tiež slúži ako nástroj pre zobrazenie všetkých záloh, ktoré v danom okamihu prichádzajú do úvahy pre párovanie.
Pre zníženie sumy faktúry o prijatý dobropis slúži funkcia Párovanie dobropisov.
Prijatie opravného daňového dokladu (dobropis, ťarchopis)
V prípade prijatia opravných daňových dokladov sa ich zadanie uskutočňuje cez samostatné funkcie. Tie sa spúšťajú nad dokladmi, ku ktorým sa tieto dodatočné doklady vzťahujú. Používateľovi je uľahčená práca tým, že doklady (respektíve ich hlavičky) vznikajú automaticky. V prípade opravného daňového dokladu je týmto mechanizmom zaistený jeho nápočet do Opravného daňového priznania. Opravné daňové doklady je možné zadávať i priamym zápisom.
Párovanie príjemiek
Systém umožňuje párovanie voči príjemkám na základe existencie saldokonta účtu obstarania zásob a materiálu.
Tento účtovný mechanizmus je možné doplniť mechanizmom párovania na úrovni prvotných dokladov. Z každej faktúry je potom zrejmé, aká časť bola už prijatá na sklad. Mechanizmus zároveň umožňuje preúčtovanie rozdielu medzi faktúrou a príjemkami.
Ďalšie funkcie, samozdanenie
V systéme sú obsiahnuté ďalšie funkcie, napríklad automatické vystavovanie platobných príkazov (aj hromadne) alebo predzaúčtovanie. Evidencia dokladov samozdanenia pre obchodné transakcie v rámci krajín EU alebo transakcie súvisiace s postúpením platby DPH na tuzemského odberateľa.
JCD
JCD umožňuje oproti faktúre prijatej evidenciu platobných výmerov a vystavovanie platobných príkazov na tieto platobné výmery. Je možné vykonať i zaúčtovanie JCD. Clo je možné sledovať podľa jednotlivých sadzieb cla.
POKLADŃA
Modul Pokladňa je určený na evidenciu príjmových a výdavkových pokladničných dokladov a účteniek. Umožňuje štandardné spracovanie pokladničných dokladov, ako je ich vystavenie, zaúčtovanie, evidencia v cudzej mene spolu s príslušným kurzom.
Ponúka široké spektrum nastavenia parametrov pre jednoduchšie vystavovanie dokladov. Umožňuje vedenie viacerých pokladní súčasne, pre jednotlivé evidované meny samostatne a pre rôzne pokladničné miesta samostatne.
Podporuje tvorbu úhradových dokladov k došlým alebo vydaným faktúram, k mzdovým záväzkom, alebo iným pohľadávkam a záväzkom s priamou väzbou na hradené doklady.
Modul umožňuje evidovanie a vystavovanie aj zjednodušených daňových dokladov. Zabezpečuje prepojenie s fiškálnym modulom.
Modul poskytuje opis pokladničného denníka, ktorý je možné generovať pre každú pokladňu zvlášť. Rozdielne pokladne sa rozlišujú rôznymi zložkami pokladničných dokladov a účteniek.
Modul obsahuje tieto základné časti, funkcionality:
- pokladničné doklady, pokladničný denník,
- účtenky,
- pokladničné miesta, zostatky pokladní.
Pokladničné doklady, Pokladničný denník
Modul umožňuje samostatné vedenie pokladničných kníh ako z hľadiska jednotlivých mien, (tuzemské i zahraničné meny) tak z hľadiska rozdelenia pokladní podľa miesta či zodpovedných osôb.
Podľa týchto špecifikácií je možné samostatne viesť pokladničné knihy a tlačiť pokladničný denník. Tlač pokladničného denníka je nezávislá na existencii účtovného dokladu.
Pri zadávaní pokladničných dokladov je možné využiť pomocné funkcie, ako je Schválenie pokladne a Zrušenie schválenia pokladne alebo Príjem peňazí s rozpisom mincovky.
Funkcia Schválenie pokladne umožňuje oddelené spracovanie po stránke finančnej (príjem a výdaj peňazí) aj účtovnej. Funkcia Príjem peňazí slúži ku kontrole peňažného stavu z rozpisom bankoviek a mincí, mincovky.
Úhrada faktúr
Na doklady je možné rozpísať jednotlivé hradené doklady (variabilné symboly), pri ich dohľadaní dochádza k automatickému vzniku úhrady a dohľadaniu protiúčtu, čo uľahčuje prácu pri účtovaní pokladničného dokladu.
Účtovanie pokladničných dokladov
K účtovaniu pokladničných dokladov je možné využiť niekoľko druhov kontácií.
Obvykle sa využíva niekoľko preddefinovaných kontácií (ak sa niektoré účtovné operácie často opakujú) alebo sa využívajú možnosti zadania preddefinovaných položiek pokladničných dokladov (na základe ktorých sa dohľadá sadzba dane a účet). Obsahom účtovania je samozrejme rozpis jednotlivých položiek z hľadiska vzťahov do číselníkov (útvary, zákazky, nákladový okruh, DM atď.).
Účtenky
Trieda účtenky slúži na rozúčtovanie výdavkov a to vtedy, ak sú výdavky miestne, časovo popr. personálne oddelené. K účtenkám je možné automaticky vystaviť výdavkový pokladničný doklad resp. platobný príkaz.
Účtovanie účteniek
K účtovaniu účteniek je možné využiť niekoľko druhov kontácií. Obvykle sa využívajú preddefinované kontácie s rozpísaním čiastok základov. Tento spôsob je možné ďalej doplniť možnosťou zadávania preddefinovaných položiek účteniek na základe ktorých sa hľadá sadzba dane a účet. Obsahom účtovania je rozpis jednotlivých položiek z hľadiska vzťahov do číselníkov.
Pokladničné miesta
V rámci nadefinovaného pokladničného miesta je možné vykonávať tieto operácie :
- Odovzdanie pokladne
- Kontrola na aktuálny zostatok
Odovzdanie pokladne
- vzniká zápis o výške pokladničnej hotovosti v okamihu odovzdania pokladne vrátane zapísania osôb, medzi ktorými k odovzdaniu došlo.
Kontrola na aktuálny zostatok
- pri kontrole je porovnávaný fyzický stav na zostatok pokladničného denníka, o vykonanej kontrole vzniká zápis
- kontrola môže byť doplnená o kontrolu výšky zostatku.
Ďalšie funkcie, samozdanenie
Možnosť generovania dokladov samozdanenia pre obchodné transakcie súvisiace s nákupom v rámci krajín EU.
REGISTRAČNÁ POKLADŃA
Modul REGISTRAČNÁ POKLADŇA rieši potreby organizácie spojené s predajom za hotovosť vo väzbe na zákon 289/2008 Zb. z. o registračných pokladniach. Pre predaj v hotovosti je používaná certifikovaná Fiskálna tlačiareň FT 4000 spoločnosti Varos- certifikovaná rada, v zostave s PC v doporučenej konfigurácii. Súčasťou riešenia je podpora čiarového kódu a možnosť pripojenia rôznych externých zariadení k registračnej pokladni.
V IS NORIS a NORIS.NEXT sú zabezpečené funkcionality, ktoré pokrývajú nasledovné druhy predaja – úhrady v hotovosti:
- PREDAJ V HOTOVOSTI NAD SKLADOM formou ON – LINE
- PREDAJ V HOTOVOSTI NAD ČÍSELNÍKOM – CENNÍKOM TOVAROV, OFF- LINE
- HOTOVOSTNÁ ÚHRADA FAKTÚRY
V prípade požiadavky je možné druhy predajov v hotovosti prevádzkovať súčasne s dodržaním limitujúcich podmienok pri implementácii pre rôzne Sklady – predajné miesta.
BANKA
Modul Banka je určený pre spracovanie platobných príkazov a bankových výpisov. Platobné príkazy, ktoré generuje modul Fakturácia a iné moduly, je možné v module Banka tlačiť alebo exportovať. Bankový výpis je možné vytvoriť ručne alebo importovať zo súborov, vytvorených bankovými softvérmi. Bankové výpisy sa účtujú v súlade s kontáciami pre bankové výpisy.
Modul obsahuje tieto základné časti, funkcionality:
- evidenciu bankových ústavov, bankových spojení vlastných a cudzích (viažu sa k organizáciám cudzím), IBAN účtov,
- platobné príkazy tuzemské a zahraničné, SEPA platby,
- bankové výpisy.
Platobné príkazy tuzemské
Platobné príkazy sú generované na základe prijatých faktúr (poprípade ich splátok), vystavených dobropisov, vzájomných zápočtov, splátkových kalendárov zmlúv, mzdových dokladov a poprípade interných dokladov alebo účteniek.
Modul banka rieši ich export. Pred exportom musia byť platobné príkazy schválené. Po schválení nie je už možné platobný príkaz zmeniť, pred schválením je možné vykonať jeho úpravu alebo vymazanie.
Funkciou Export platobných príkazov je možné platobné príkazy vyexportovať do súboru vo formáte požadovanom zvoleným bankovým ústavom (Homebanking).
Platobné príkazy zahraničné
Rovnako ako platobné príkazy tuzemské sú platobné príkazy zahraničné generované na základe prijatých faktúr (poprípade ich splátok), vystavených dobropisov, vzájomných zápočtov, splátkových kalendárov zmlúv, mzdových dokladov a poprípade interných dokladov alebo účteniek.
U jednotlivých platobných príkazov zahraničných je možné evidovať avíza vrátane strhnutých bankových poplatkov. Zahraničné platobné príkazy zároveň slúžia pre rozúčtovanie a napárovanie zahraničných platieb na jednotlivé faktúry pri spracovaní bankového výpisu.
Bankové výpisy
Bankové výpisy môžu byť importované zo súborov prevádzaných z bankových ústavov elektronickou formou (Homebanking) v SEPA formáte s prevedením na IBAN účet. Bankové výpisy môžu byť vedené ako v tuzemskej, tak v zahraničnej mene. U operácií, ktoré neprebehli v mene bankového výpisu, je uvedené, v akej mene a v akej výške došlo k ich uskutočneniu. Zároveň je možné u týchto operácií zadať bankový poplatok, o ktorý bola znížená obratová čiastka v mene bankového výpisu.
Automatické dohľadanie hradených dokladov
Pri importe bankových výpisov prebieha dohľadanie hradených dokladov. Ak je výpis zadávaný ručne, potom k dohľadaniu dochádza automaticky v priebehu zadávania položky bankového výpisu.
Dohľadanie hradených dokladov je možné aj dodatočne samostatnou funkciou. Pri dohľadaní je vždy zohľadnená mena, v ktorej k operácii došlo.
Dohľadanie obsahuje:
- dohľadanie konkrétneho hradeného dokladu a jeho aktualizáciu,
- dohľadanie protiúčtu,
- dohľadanie vzťahov na číselníky.
Hradený doklad
Ako hradený doklad môže vystupovať Faktúra prijatá, Faktúra vydaná, Dobropis (a ich splátky), Splátkový kalendár zmlúv. Ďalej ako hradený doklad môže vystupovať predpis z modulu mzdy tzv. Platby miezd.
Dohľadanie protiúčtu
Protiúčet je dohľadaný podľa účtu na prvotnom doklade, ak nie je na saldokontnej položke uvedené inak. Tým je umožnené dohľadanie protiúčtu i v prípade hradených dokladov, o ktorých sa neúčtuje (zálohové a sankčné faktúry) alebo ktoré ešte neboli zaúčtované (faktúra došlá v likvidácii).
Dohľadanie vzťahov na číselníky
Dohľadaním týchto vzťahov je umožnené vyhodnocovanie finančných účtov i z iných hľadísk napríklad zo vzťahu k zákazke.
Ručné dohľadanie hradených dokladov
V prípade nedohľadaných platieb systém umožňuje aj ručné párovanie. Pri ručnom párovaní je možné vykonávať hromadné párovanie, tzn. k jednej položke bankového výpisu priradiť viac hradených dokladov naraz.
Hromadné párovanie
Okrem ručného hromadného párovania, kedy sa k jednej položke bankového výpisu priraďuje viac hradených dokladov, je možné využiť tiež párovanie s dokladmi z triedy Hromadná platba alebo Zahraničné platobné príkazy. Trieda Hromadná platba sa plní importom (VAKUS). V prípade párovania týchto dokladov dochádza k automatickému párovaniu a rozúčtovaniu všetkých dokladov.
Účtovanie
Pri dohľadaní hradeného dokladu a vzniku úhrady dochádza vždy k výpočtu kurzového rozdielu. Ten je zohľadnený pri účtovaní, tzn. účtovná veta vzniká vrátane kurzového rozdielu. Pri účtovaní je zohľadnený aj prípadný poplatok za transakciu.
Bankový výpis je možné účtovať hromadne, po častiach alebo individuálne po položkách.
MAJETOK
Modul Majetok umožňuje evidenciu dlhodobého hmotného a nehmotného majetku a drobného hmotného majetku na jednotlivých inventárnych kartách, tiež evidenciu väčšieho počtu kusov jednorázovo odpisovaného drobného majetku na hromadnej karte.
Evidencia majetku
K inventárnej karte je podľa typu majetku pripojená doplňujúca karta s technickými údajmi – karta dopravných prostriedkov, výpočtovej techniky, budov, pozemkov a strojov a ďalej i záznamy s údajmi o jednotlivom príslušenstve. Majetok na všetkých typoch kariet je možné viesť v ľubovolnom počte inventárnych rád.
Na inventárnych kartách je možné viesť majetok aj iba evidenčne, prípadne zaúčtovaním na podsúvahové účty (v prípade prenajatého majetku, zvereného majetku, …)
Karty majetku sú v evidencii vedené v rozpade podľa používateľsky definovaných zdrojov financovania majetku (vlastný zdroj, dotácia, transfer, dar,……)
Triedenie majetku
Majetok je povinne zatrieďovaný do používateľsky definovaných skupín odpisovania a účtovacích skupín, vrátane odpisovej skupiny a spôsobu účtovania jednotlivých pohybov.
Umiestnenie
Majetok vedený na kartách je možné evidovať podľa útvarov, rôznych účtovných dimenzií, zodpovedných osôb, budov a miestností. Všetky tieto subjekty sú vedené v číselníkoch. Aktuálne umiestnenie je uvedené na karte, všetky predchádzajúce umiestnenia sú viditeľné v pripojených záznamoch. O zmene umiestnenia (útvar, účtovné dimenzie, …) je možné i účtovať.
Zaraďovanie majetku do evidencie
Majetok je zaraďovaný do evidencie prostredníctvom zaraďovacieho protokolu. Ten obsahuje okrem dátumu a spôsobu obstarania i základné údaje o umiestnení, zatriedenie majetku (skupina odpisovania, účtovacia skupina, trieda, odbor, …) a položkový rozpis investičných nákladov podľa ich druhu, zdroja financovania, s uvedením čiastky, príslušného dokladu a párovacieho znaku pre saldokontné vyrovnanie účtov investícií. Generovanie kariet z protokolov i generovanie pohybov zaradenia je možné vykonávať hromadne pre označené záznamy.
Účtovné pohyby majetku
Konzistencia účtovnej a prvotnej evidencie majetku je zaisťovaná formou pohybov a ich účtovania. Do aktívneho stavu sa majetok dostáva po zaúčtovaní pohybu zaradenia, v priebehu jeho životnosti je možné zadávať ľubovolné množstvo pohybov na zmenu ceny (kladné i záporné čiastky), technické zhodnotenie, vyradenie i čiastočné vyradenie.
Ak sa vykonáva čiastočné vyradenie, je po zaúčtovaní pohybu vykonaný prepočet účtovnej i daňovej zostatkovej ceny podľa miery odpísania vyraďovanej časti.
Životnosť majetku je ukončená pohybom vyradenia. Pre každý spôsob vyradenia existujú samostatné druhy pohybov. Všetky účtovné pohyby majetku sú kontované na základe príslušnosti karty k účtovacej skupine a hromadne účtované.
Odpisovanie
Z hľadiska daňového je majetok možné odpisovať lineárne či degresívne podľa platnej legislatívy, pre špeciálne typy majetku je k dispozícii časový spôsob odpisovania v závislosti na zadanej dĺžke životnosti. prípadne odpis v zhode s účtovnou legislatívou (nehmotný majetok). Účtovne je možné odpisovať podľa životnosti, sadzby, tabuľky, prípadne podľa vzorca používateľa.
Pri zmenách na kartách majetku, ktoré majú vplyv na výšku odpisu je odpis automaticky prepočítaný podľa pravidiel.
Účtovný aj daňový odpis je vždy rozpočítaný v pomere zostatkových cien, čo umožňuje samostatne účtovať pomernú časť odpisu pre každý zdroj financovania a pri daňových odpisoch posúdenie daňovo uznanej a daňovo neuznanej časti odpisu.
Odpisy sa vykonávajú i účtujú hromadne, je však možné pracovať i s jednotlivými kartami.
Stav karty majetku k obdobiu
Pri realizácii pohybov na kartách majetku sa vždy uchováva obraz karty pred realizáciou pohybu, zmeny vykonané pohybom a stav po realizácii pohybu. Tento spôsob evidencie umožňuje zistiť stavy kariet majetku z hľadiska hodnôt, umiestnení a ďalších vlastností k akémukoľvek dátumu spätne.
Mesačné spracovanie, uzávierky
Mesačné spracovanie znamená zaradenie nových kariet, vytvorenie pohybov na už existujúcich kartách majetku, výpočet a zaúčtovanie účtovných odpisov. Všetky operácie je možné vykonávať hromadne i individuálne a u všetkých je i možnosť návratu.
Na konci účtovného roka sa okrem mesačného spracovania vykonáva ročné spracovanie pre oblasť daňových odpisov.
OOPP/ KHM
Modul evidencia Osobných Ochranných Pracovných Pomôcok a Krátkodobého Hmotného a nehmotného Majetku je určený pre sledovanie evidencie ochranných a pracovných pomôcok a drobného majetku. Umožňuje evidovať na osobných kartách pracovníkov pridelený drobný majetok a pridelené osobné ochranné a pracovné pomôcky. Je možné sledovať aj inventár miestností či zapožičanie majetku externým subjektom. Pre evidované prostriedky a majetok je možné sledovať dobu životnosti.
V module je pre podporu sledovania stavu, o zaradení, preradení, účtovaní a inventarizácii OOPP/KHM vytvorený súbor výstupných tlačových šablón a zostáv.
Základné vlastnosti, časti a funkcionality modulu:
- prehľadnosť evidencie,
- konfigurovateľnosť modulu,
- možnosť prepojenia so skladovou evidenciou a účtovníctvom,
- možnosť vytvorenie karty /zaradenie/ aj zo skladovej výdajky,
- podpora inventarizácie automatickým generovaním dokladov ,
- podpora importu inventúr vykonaných pomocou čítačiek čiarového kódu,
- odpamätanie si pohybov nad kartami ,
- časové pečiatky stavu evidencie,
- sledovanie majetku podľa doby životnosti.
OOPP/KHM karta
Na karte sú evidované informácie o vlastníkovi karty, tzn. na koho je vystavená (pracovník/ miestnosť,…), predmetoch evidencie, počet MJ zaradených, vyradených, zostávajúcich, cena MJ, cena celkom, cena vyradených, cena zostávajúcich, útvar /HS/, zákazka, výr. číslo, doba, ktorá zostáva do ukončenia životnosti predmetu evidencie, doklad zaradenia, vyradenia, dátum /zaradenia, vyradenia, preradenia, precenenia, uzávierky/, interné doklady ktorými boli pohyby na karte účtované, …
OOPP/KHM skupina
Každý záznam v triede definuje skupinu materiálov, ktoré majú porovnateľné úžitkové vlastnosti pre určitý daný spôsob použitia /napr. montérky, obuv kožená, obuv gumená, elektrospotrebič, nábytok, kancelárska technika, …/. Jedna materiálová položka môže patriť iba do jednej oopp/khm_skupiny. Pre skupinu je možné zvoliť cenový limit pre generovanie kariet.
OOPP/KHM zaradenie
Každý záznam triedy odkazuje na skupinu príjemcov /zamestnanci, miestnosti, útvary,,../. Do jednej skupiny sú zahrnutí takí príjemcovia pre ktorých je doba používania materiálov z jednej OOPP/KHM skupiny rovnaká. Každý príjemca môže patriť iba do jednej skupiny.
OOPP/KHM životnosť
Krížová tabuľka určuje doby životnosti /upotrebenia/ pomôcky alebo majetku patriacej do nejakej oopp/khm_skupiny. Životnosť sa uvádza v mesiacoch. Definujú tiež doby po akých vzniká nárok na vydanie novej pomôcky alebo majetku.
OOPP/KHM uzávierka
Úložisko pre evidenciu o pohyboch a stavoch jednotlivých kariet. V záznamoch uzávierok sú uchovávané vybraté informácie z karty.
OOPP/KHM inventúra
Pre inventarizáciu majetku evidovaného pomocou kariet OOPP/KHM je možné použiť tri spôsoby na vygenerovanie záznamov o stave majetku, a to:
- generovanie inventúry zo zložiek kariet,
- nový záznam v zložke inventúr,
- využiť možnosť importu inventúry z čítačky čiarového kódu.
Všetky tri spôsoby sú si rovnocenné. Inventarizácia k danému dátumu môže byť vykonaná viacerými dokladmi inventúr.
ZÁKAZKA
Modul Zákazka obsahuje časový a vecný pohľad na projekt. V rámci časového pohľadu sa sledujú plánované a skutočné dátumy zahájenia a ukončenia zákazky. V rámci vecného pohľadu sa sledujú (pomocou položiek) jednotlivé zdroje, potrebné pre splnenie zákazky. Vecný obsah predstavuje kalkuláciu zákazky.
Modul obsahuje tieto základné časti, funkcionality:
Všeobecný zdroj
Dátová entita všeobecný zdroj slúži na evidenciu všetkých zdrojov, ktoré sa používajú pre plnenie zákazky.
Zákazka
Delenie podľa:
- dodávateľa – externé, interné strediská,
- druhu činnosti,
- typu – neobmedzený počet typov.
V prípade zložitejšieho členenia projektu na etapy sú pre každú etapu zákazky vytvárané podaktivity (vzniká hierarchický rozpad zákazky).
Odkaz na zákazku je na všetkých prvotných dokladoch.
Na zákazku je možné vystavovať faktúry.
Aktivita
Dátová entita Aktivita reprezentuje ľubovoľnú aktivitu vykonávanú samostatne alebo ako etapu v rámci niektorej zákazky. Aktivity môžu mať hierarchickú štruktúru (rozpad projektu). Pre aktivity je možné vystavovať faktúry podobne ako pre zákazky.
Úloha
Dátová entita Úloha reprezentuje konkrétne úlohy pre pracovníkov. Obsahuje väzbu na zákazku a aktivitu, v rámci ktorej je úloha zadaná, vlastníka a riešiteľa úlohy, popis zadania, popis, ako bola úloha riešená, a plánované a skutočné termíny.
OLAP bilancia zákazky
Dátová entita OLAP bilancia zákazky reprezentuje dátový sklad informácií o priebehu zákaziek. Ide o výšku nákladov, výnosov, pohľadávok a záväzkov, tak ako sú uvedené v účtovníctve na danú zákazku a aktivitu k určitému dátumu. Frekvenciu a spôsob plnenia dátového skladu môže modifikovať správca systému.
MZDY
Modul Mzdy umožňuje kompletné spracovanie miezd v súlade s legislatívou pre podnikateľské subjekty, verejnú správu a príspevkové organizácie. Pomocou definovateľných formulárov hrubých miezd umožňuje racionalizovať čas pri mesačnom nahrávaní ich podkladov. Súčasťou sú výstupy pre sociálnu poisťovňu, zdravotné poisťovne, doplnkové dôchodkové poisťovne, daňový úrad, štatistický úrad, Treximu. Modul umožňuje zobrazenie výsledkov v podobe základných zostáv, ako sú rekapitulácie, prehľady o mzdových nákladoch podľa rôznych dimenzií (útvar, zákazka, nákladový okruh, aktivita, okruh činnosti). Modul podporuje spracovanie miezd oddelených organizačných samostatne pre organizačné celky.
Modul obsahuje tieto základné časti, evidencie, funkcionality:
- evidencia zamestnancov,
- karta zamestnanca a ostatné evidenčné triedy.
Karta zamestnanca obsahuje personálne údaje pre spracovanie miezd a ďalšiu evidenciu o zamestnancoch potrebnú pre naviazané funkcionality :
- Základné údaje o zamestnancovi.
- Evidenciu pracovných vzťahov:
– pracovných zmlúv – plný a skrátený úväzok (súbežných alebo opakujúcich sa),
– poslancov VÚC, mestských a obecných zastupiteľstiev, štatutárov, členov dozorných rád a komisií,
– dohôd o pracovnom a mimopracovnom vzťahu (vykonanie práce, pracovná činnosť, brigádnická činnosť študentov),
– mimopracovných zmlúv podľa OZ. - Evidenciu pravidelných a nepravidelných príjmov, konta pracovného času, dlhodobo nezamestnaných uchádzačov o zamestnanie, odvodovej odpočítateľnej položky s príslušnými prehľadmi.
- Evidenciu rodinných príslušníkov, stálych zrážok a dôchodkov a nadväznosť na automatickú zmenu odvodov do SP, ZP.
- Celkovej, odbornej a súčasnej praxe, vzdelanie a zaradenie zamestnanca v organizačnej štruktúre organizácie.
Mesačné spracovanie miezd
Mesačné spracovanie podkladov pre výpočet mzdy s možnosťou výberu úrovne spracovania (predspracovanie, formulár hrubých miezd, možnosť tvorby individuálnych formulárov pre nahrávanie hrubých miezd pre skupiny zamestnancov, formulár hrubých miezd pre agrosektor s automatickým vnútropodnikovým rozúčtovaním nákladov.
Hrubé mzdy A
Užívateľom definované formuláre na nahrávanie najčastejšie používaných zložiek mzdy (odpracovaný čas, dovolenka, prekážky v práci, príplatky, odmeny). Umožňuje zároveň voliteľné nastavenie stĺpcov pre urýchlenie nahrávania.
Hrubé mzdy C
Formulár pre denné nahrávanie podkladov pre mzdy určený hlavne pre agrosektor. Racionalizuje prácu pri nahrávaní viacerých pracovných výkazov za každý deň a zamestnanca. Umožňuje sledovať vnútropodnikové náklady a preúčtovanie na odberateľa, zamestnanca, alebo dodávateľa. Už pri nahrávaní poskytuje informácie o priemernom dennom a hodinovom hrubom zárobku zamestnanca. Umožňuje prepočítavať hrubé mzdy koeficientom (forma výkonnostnej odmeny) a tlačiť zostavy s podrobným rozpisom denných prác.
Hromadný vstup
Možnosť nahrávania niektorej časti mzdy pre skupinu zamestnancov naraz.
Výpočet mzdy
Hromadný, alebo individuálny. Počas výpočtu zabudované kontroly na fond pracovnej doby, čerpanie dovolenky, čerpanie prekážok v práci, odpracované hodiny pri dohodách o vykonaní práce. Sledovanie platených a neplatených nadčasov.
Funkcionality:
- Automatické platové postupy podľa dĺžky odbornej praxe a tarifných tabuliek, umožňuje výnimky z platových postupov.
- Tvorba RLFO do SP hromadne, alebo individuálne (prihlášky, odhlášky, zmeny, prerušenia, MD, RD) , elektronický výstup.
- Tvorba hromadných oznámení do ZP (prihlášky, odhlášky, prerušenia), elektronický výstup.
- Evidencia stravných lístkov – možnosť evidencie troch typov stravných lístkov, funkcia na výpočet nároku na stravné lístky a prenos do výpočtu miezd.
- Hromadné nahrávanie zložiek miezd, importy z iných systémov.
- Kontrola evidenčných počtov zamestnancov – fyzických aj prepočítaných, výpočet evidenčných počtov ku koncu mesiaca aj ku konkrétnemu dňu, triedenie podľa kategórií aj profesie.
- Automatický výpočet nároku na dovolenku, sledovanie čerpania dovolenky pre bežný a minulý rok, krátenia, automatického preplatenia dovolenky pri ukončení PPV, evidencia nevyčerpanej dovolenky na preplatenie.
- Mesačné výkazy preddavkov a prílohy do ZP, SP, DDS v listinnej aj elektronickej forme.
- Štvrťročné prehľady a ročné vyhlásenie o dani, ročné zúčtovanie dane s možnosťou postupných splátok nedoplatkov na dani.
- Štatistické výkazy – Práca 2-04, ÚNP 1-01, Informačný systém ceny práce (Trexima) aj elektronický výstup.
- Evidenčné listy dôchodkového poistenia.
- Tvorba sociálneho fondu, zákonnej rezervy na dovolenku, čerpanie rezervy na dovolenku.
Zostavy
Modul obsahuje množstvo zostáv a prehľadov : Rekapitulácie miezd podľa útvarov, kategórií, Mzdový list, Zápočtový list, Potvrdenie o príjme za aktuálne aj minulé roky, Potvrdenie pre banky, Potvrdenie pre dávku v nezamestnanosti, Potvrdenie pre nemocenské dávky.
Umožňuje pomocou generátora zostáv tvorbu vlastných zostáv a prehľadov za ľubovoľné obdobie.
Platobné príkazy
Pomocou definície platobného príkazu modul umožňuje tvorbu príkazov na úhradu, hromadne alebo jednotlivo podľa typu úhrady, analyticky podľa útvaru, banky. Zabezpečí postupné vyplácanie mzdy podľa zadaného percenta, alebo konkrétnej sumy.
Účtovanie miezd
Funkcia zaúčtovania miezd – automatické zaúčtovanie miezd, možnosť tvorby mzdových interných dokladov aj za minulé obdobia, generovanie rozúčtovania výdavkov rozpočtu po spracovaní mzdového obdobia.
Ochrana a prístup k údajom
Moduly miezd a personalistiky sú chránené prístupovými právami a povoľovať jednotlivé činnosti (zápis, prezeranie, zmeny) je možné iba na základe týchto práv. Tým sa zaistí, že v rámci systému sú údaje plne ochránené pred neoprávneným prístupom.
PERSONALISTIKA
Modul slúži pre personálnu evidenciu údajov o zamestnancoch, vrátane možnosti plánovania a riadenia personálnej práce. Umožňuje sledovať nielen základné evidenčné údaje (vrátane údajov o rodinných príslušníkoch, vzdelaní a pod.) ale aj pracovné zaradenie spolu s organizačnou štruktúrou pracovných miezd. Podporuje zároveň sledovanie a plánovanie školení a lekárskych prehliadok. Tento modul je používaný ako nadstavba modulu Mzdy.
Modul obsahuje tieto základné časti, evidencie, funkcionality:
Evidencia zamestnancov
Pre modul Mzdy a Personalistka je charakteristické, že sa používa spoločná karta zamestnanca. Okrem údajov vymenovaných v module Mzdy je možné evidovať:
- zoznam funkcií a činností a typy znalostí,
- zaradenie zamestnanca v organizačnej štruktúre, zmeny v zaradení a zmeny v zložkách mzdy,
- dosiahnuté vzdelanie s evidenciou stupňa vzdelania, termínmi ukončenia vzdelania, dosiahnutými špecializáciami,
- jazykové a ďalšie znalosti, odborné spôsobilosti,
- informácie o predchádzajúcich zamestnaniach a dĺžke praxe,
- evidencia pracovných pomôcok,
- evidencia sociálnej pomoci zamestnancom a starostlivosť o zamestnanca.
Uchádzači o zamestnanie
Modul Personalistika umožňuje okrem aktuálnych zamestnancov organizácie, evidovať zároveň uchádzačov , ktorí sa o prácu v nej len zaujímajú. Po nástupe je možné všetky zaznamenané údaje preniesť do Karty zamestnanca a ďalšie potrebné údaje len doplniť.
Podobne existuje možnosť viesť evidenciu o bývalých zamestnancoch s možnosťou preradenia do základného stavu zamestnancov.
Organizačná štruktúra organizácie, evidencia pracovných miest
Evidencia pracovných miest a na základe zadefinovaných úrovni štruktúry pridelenie pracovnému miestu úroveň riadenia. Je možné zobraziť platnú organizačnú štruktúru v hierarchickom strome k ľubovoľnému dátumu. Pracovnému miestu je možné prideliť dátumy platnosti, popis a pridelené zodpovednosti a právomoci, pracovnú náplň, ďalšie podmienky k výkonu a odmeňovaniu.
Na základe organizačnej štruktúry je možné sledovať voľné pracovné miesta
Školenia a lekárske prehliadky
Pre potrebu sledovania pravidelných školení a lekárskych prehliadok je možné nadefinovať jednotlivé školenia, ich periodicitu a previazať ich s príslušným zamestnancom. Nie je však nutné ich viazať len na príslušného zamestnanca. Školenie a lekárske prehliadky je možné tiež naviazať na príslušné pracovné miesta či funkcie. U pracovníkov naviazaných na tieto miesta je väzba na školenia a lekárske pre-
hliadky vykonaná automaticky. Je možné generovať plány i kontrolu absolvovania podľa periód. Zároveň je možné sledovať nákladovosť týchto školení.
Ostatné funkčnosti modulov Mzdy a Personalistika:
- Možnosť prepojenia na dochádzkový systém.
- Individuálna možnosť meniť a doplniť číselník mzdových zložiek.
- Možnosť tvorby kalendárov – pravidelných, nepravidelných.
- Väčšina reportov umožňuje export údajov do programu MS Excel pre ďalšie spracovanie, PDF formát, XPS formát.
- Tvorba vlastných zostáv podľa individuálnych požiadaviek.
Špecializované moduly
ODBYT
Modul Odbyt slúži na komplexné riadenie obchodu, to znamená pre objednávkový a rezervačný systém, nákup tovaru, predaj tovaru, cenotvorbu a ostatnú obchodnú logistiku. Modul úzko spolupracuje s modulom Sklad a môže vytvárať aj finančné doklady.
Modul umožňuje tvorbu jednotlivých druhov dokladov:
- objednávky (k dodávateľom)
- dopyty (objednávky od odberateľov)
- dodacie listy
- ponukové listy
- cenníky
- rezervácie
Doklady v module sa vytvárajú ručne, alebo generovaním z podkladových dokladov. Modul podporuje automatizovanú tvorbu nadväzujúcich realizačných dokladov (príjemky, výdajky, faktúry došlé, faktúry vydané,…). Pri tvorbe dokladov je možné využiť čiarové kódy. Realizačné (predajné) ceny je možné tvoriť pomocou cenníkov a je možné uplatňovať rôzne zľavy, alebo prirážky na základe pravidiel definovaných užívateľom. Predajné ceny je možné tvoriť pomocou rôznych vzorcov. Modul podporuje evidenciu množstiev v skladových merných jednotkách ale aj v dodávateľských respektíve odberateľských merných jednotkách. Názov a popis tovaru môže byť definovaný individuálne pre každého obchodného partnera. Modul podporuje tvorbu dokladov pomocou takzvaných kompletov (receptúry, súpravovanie)
KALKULÁCIE
Kalkulácie sú nástroj na výpočet jednotkových cien vlastných výrobkov a vyhodnocovanie nákladových cien a tržieb za vlastné výrobky. Je to sústava číselníkov a reportov, ktoré je možné konfigurovať na mieru účtovnej jednotky a teda získavať informácie potrebné pre vyhodnocovanie presne podľa požiadaviek účtovnej jednotky. Kalkulácie sú spracovávané z prvotných dokladov.
RÉŽIE
Modul Réžie umožňuje rozvrhovať režijné náklady, respektíve hospodársky výsledok režijných výkonov na ostatné účtovné dimenzie. Mechanizmus rozvrhovania je plne konfigurovateľný pomocou číselníkov a po jeho nakonfigurovaní plne zodpovedá potrebám a požiadavkám účtovnej jednotky. Modul spracováva údaje z prvotných dokladov a na základe nakonfigurovaných číselníkov vytvára vnútropodnikové doklady, pomocou ktorých sa preúčtujú režijné hodnoty na ostatné účtovné dimenzie. Takýmto spôsobom je zaistená transparentnosť a jednoduchá preukaznosť rozvrhovaných čiastok.
Výpočet réžií a ich rozvrhovanie môže byť kumulatívne alebo v rámci konkrétneho mesiaca, respektíve iného časového intervalu. Prebieha automatizovane v procese individuálneho spustenia alebo v rámci mesačnej uzávierky účtovníctva.
NEDOKONČENÁ VÝROBA
Modul Nedokončená výroba umožňuje evidovať stav nedokončenej výroby podľa jednotlivých plodín, parciel atď., v závislosti na časovom slede nákladov a výnosov nedokončenej výroby (nedokončená výroba bežného roka, nedokončená výroba budúcich období). Modul Nedokončená výroba spracováva údaje z prvotných dokladov na základe užívateľsky definovaných číselníkov. Celý výpočet zmeny stavu nedokončenej výroby prebieha automaticky, spustením funkcie výpočtu. Výpočet je mesačný a nie je závislý od uzávierky. Výpočet je možné kedykoľvek opakovať. Zaúčtovanie dokladov vytvorených funkciou je plne automatizované na základe užívateľsky definovaných číselníkov. Prechod medzi rokmi zabezpečuje spustenie výpočtu zmeny stavu nedokončenej výroby za posledné obdobie (mesiac) spracovávaného roka. V rámci tohto výpočtu je prevedená nedokončená výroba budúcich období do nedokončenej výroby bežného roka.
OOPP/ KHM
Modul OOPPKHM (osobné ochranné pracovné pomôcky a krátkodobý hmotný majetok) je určený na evidenciu ochranných pomôcok a krátkodobého drobného majetku na kartách zamestnancov, alebo miestnostiach, v závislostí od zvyklostí účtovnej jednotky. Pohyby v evidencii modulu môžu vzniknúť ručne, alebo vo väzbe na skladovú evidenciu. V module je sledovaná životnosť jednotlivých kariet pomôcok, alebo majetku, čo umožňuje sledovať potreby nákupu a výdaja pomôcok, alebo majetku, v závislostí od zvyklostí a smerníc účtovnej jednotky.
Modul umožňuje vytvorené pohyby účtovať pomocou preddefinovaných kontácií.
ZVIERATÁ
Modul Zvieratá umožňuje sledovať stavy zvierat v jednotlivých objektoch živočíšnej výroby a to až na úroveň kategórií, útvarov, maštalí a turnusov.
Kategórie zvierat sú rozdelené do dvoch základných skupín:
- zvieratá mladé – zásoby
- zvieratá základného stáda
Pohyby typu vzrastový prírastok, kŕmne dni, umorovanie hodnoty kŕdľa a odpisy sú tvorené automatizovane. Pri oceňovaní stavu a výdajových pohybov sa využíva metóda priemerných cien, pričom, v závislosti od konfigurácie, sa vychádza z cien predchádzajúceho mesiaca, alebo z denných priemerných cien. Modul podporuje tvorbu všetkých potrebných výstupov, vrátane výkazov. Pri zvieratách základného stáda je v module obsiahnutá celá evidencia, vrátane odpisovania.
Modul umožňuje vytvorené pohyby účtovať automatizovane pomocou preddefinovaných kontácií.
EVIDENCIA A PRENÁJOM PODY
Modul Evidencia a prenájom pôdy umožňuje sledovať:
- evidenciu vlastníkov pôdy
- evidenciu pôdy v štruktúre podľa katastrov, parciel, honov, kultúr
- evidenciu prenajatej pôdy
Modul je prepojený na evidenciu nájomných zmlúv a modul fakturácie. Záznamy evidencie sa vytvárajú ručne, alebo generovaním z podkladových súborov evidencie katastra. Je umožnené automatizované generovanie a tvorba nadväzujúcich realizačných zmlúv za prenájom a ich súvisiacich faktúr vydaných. Jednotlivé doklady sú identifikované čiarovými kódmi s možnosťou ich náväzného využitia pri likvidácii.. Realizačné ocenenie prenajatej pôdy je zabezpečené pomocou cenníkov súvisiacich s bonitou pôdy alebo konfiguračne na základe fixnej ceny za hektár. Predpis ročného nájmu vo finančnom vyjadrení je umožnené kompenzovať formou predaja vlastných výrobkov ( naturálnych komodít) ocenených na základe reálnej tržnej ceny.